torsdag 9 oktober 2014

Alla spelar


Spelbranschen är inte en isolerad ö. Den må ha varit det en gång i tiden när de som ägnade sig åt TV-spel var pojkar och unga män. Nästan enbart.

I dag är den ett tvärsnitt av samhället. Alla spelar. Unga och gamla. Män och alltfler kvinnor. Det är en accepterad hobby på ett helt annat sätt.

Detta är något att fira. Att välkomna. Tänk att vår hobby har vuxit så! Blivit så viktig för så många. Tänk att stora spel i dag omsätter mer än de mest påkostade Hollywood-filmerna. Att spela är en naturlig sysselsättning i dag.

Men även om alla spelar är inte alla lika välkomna. Precis som i samhället i övrigt finns det människor som inte tycker att spelbranschen är för alla. Utan bara för vissa.

Jag förstår dem inte. Lika lite som jag förstår näthataren som hänger på bloggar och Twitter förstår jag hur någon kan lägga tid och energi på att kränka spelande kvinnor bara för att de är kvinnor.

Men jag vet att det förekommer. Kvinnor kränks, hotas, får ta emot invektiv och skit. Helt oprovocerat. Det vissa kvinnor har berättat är så bisarrt att jag nästan inte vill tro på det. Men det förekommer alltså.

Det är inte bara kvinnor som utsätts för övergrepp och hat på nätet. Men de sexistiska påhoppen är ett fenomen som bara drabbar kvinnor.

Visst hör anonyma läsare av min politiska blogg av sig till mig ibland och uttrycker sig... mindre trevligt. Och en dam erbjöd mig faktiskt frälsning, vilket jag artigt tackade nej till. Men när arga påhopp om min person inte räcker, då ger de sig på min fru via mig. Som för att tvinga fram en reaktion. Eller kanske bara kränka. Det är ganska typiskt att påhoppen då plötsligt blir sexistiska (och rasistiska).

Spelbranschen är vår bransch. Den är vi, alla vi, som spelar. Som har detta som hobby. Vi har en enorm fördel av att få chansen att träffas på nätet. Det är en frihet och en möjlighet att växa, både i sin hobby och till och med som människa.

Förstör inte detta. Släpp in andras åsikter. Välkomna alla. Alla vi som spelar är olika människor med olika bakgrund. Vi kanske inte är ett dugg lika varandra i övrigt. Men vi har något som förenar: ett intresse för spel. Det ger oss en unik chans att träffas.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det vill säga anständigt. Schysst. Och med respekt. Då får vi ett mycket trevligare klimat. Inte bara gamers emellan, utan faktiskt i hela samhället.

Jag tror att det är möjligt.