onsdag 15 april 2015

Intryck av Samsung Galaxy S6


Efter lite krångel med Posten kunde jag till slut hämta ut min Samsung Galaxy S6 och återlämna min lånetelefon till vederbörlig ägare (frun). Efter några dagars användning tycker jag mig veta vad det är för telefon som Samsung lanserat.

Att hålla i Galaxy S6 är en ovan känsla för mig som gammal Samsung-användare. Designen i glas och metall känns till en början inte alls "Samsung" för mig. Jag är van vid plast, och har inte haft något emot detta designval eftersom plasten är stryktålig och man inte behöver oroa sig för repor.

När jag nu håller Samsungs nya flaggskepp känns det ömtåligt och skört. Borta är den plastiga känslan. Borta är det avtagbara bakstycket. Det sistnämnda kan möjligen vara en besvikelse för somliga, men även om jag gillade funktionen att kunna ta bort bakstycket och byta batteri måste jag medge att jag aldrig har gjort det annat än när telefonen började krångla.

Det nya designvalet har hyllats, men det gör också telefonen betydligt mer utsatt för repor. Kameran som sticker ut på baksidan är ett minus inte bara i design utan också i funktionalitet. Jag råder alla att omgående köpa ett flip cover eller annat skydd för baksidan för att inte repa kameralinsen. Det är väldigt lätt hänt.

Samsungs nya telefon liknar Iphone 6 i design och formspråk, och det är ett gott betyg eftersom Apples senaste modell är den snyggaste de skapat. För Samsung är detta ett enormt designkliv framåt efter den allt annat än snygga Galaxy S5. Den är dessutom skönare att hålla än den kantiga Galaxy A5.


Även gränssnittet känns spontant som ett steg i Apples riktning. Nya Android Lollipop ser med sina platta ikoner och mjuka färger lite mer ut som Ios 6 än som den gamla version jag hade på min Galaxy S3. Det är snyggt och avskalat. Men till skillnad från i Apples OS finns här oändliga möjligheter att skräddarsy sin användarupplevelse, något jag alltid gillat med Android.

Något som höll på att driva mig till vansinne med min S3 var all bloatware. Vid varje uppdatering tillkom nya appar som jag varken önskade eller kunde ta bort. Det växande antalet ikoner på skärmen som jag inte använde väckte irritation. Lyckligtvis har Samsung lyssnat på kritiken och minimerat mängden bloatware i S6. Förhoppningsvis förblir det så även efter framtida uppdateringar.

En rad smidiga funktioner gillas. Som att två tryck på hemknappen plockar fram kameran. Touchwiz är nu smidigare att använda, och röststyrningen fungerar riktigt bra (även om jag nog inte lär använda den särskilt ofta).


Det verkar samtidigt som att Samsung plockat bort en rad meningslösa gimmickar som tillkom i S4 och S5, däribland möjligheten att scrolla sidor med ögonen. Fingeravtrycksläsaren har dessutom förbättrats avsevärt.

Högtalarna har flyttat från baksidan till nedre kanten av telefonen, vilket är välkommet. Ljudet i telefonen har förbättrats och kameran är riktigt, riktigt bra. Nokia och Sony har varit kamerakungarna i mobilvärlden, men jag undrar om inte Samsung har kommit ikapp eller i alla fall närmat sig rejält nu.

Det enda skälet till att jag övervägde att köpa en Xperia-lur i stället var batteritiden. Tyvärr kan jag konstatera att Samsung inte har prioriterat denna den här gången heller. Galaxy S6 klarar utan problem en hel arbetsdag vid "vanlig användning" och uppges hålla 20 timmar i standby-läge. Därtill finns ett strömsparläge där telefonen går ned i ett slags överlevnadstillstånd och kopplar bort allt förutom det allra nödvändigaste.

Battertiden är inte usel, men det är en bit upp till Xperia Z3. Samsung har helt uppenbart prioriterat design framför battertid den här gången, vilket är beklagligt. En trevlig detalj är trådlös laddning, men det är en klen tröst.

Till sist...
Jag har som synes väldigt lite negativt att säga om Galaxy S6. Det är Samsungs bästa telefon hittills och det första stora steget framåt i Galaxy-serien sedan S3 för tre år sedan. Om du funderar på att uppgradera från en äldre Samsung, är det bara att slå till. Jag kan även tänka mig att om det är någon Android-lur som kan locka över gamla Iphone-användare, är det denna.

Galaxy S6 Edge då? Den är markant dyrare (det skiljer 1500 kr), och i ärlighetens namn har vi hittills endast sett ett fåtal gimmickartade funktioner som särskiljer den från standardmodellen. Lägg de pengarna på ett bra flip cover och ett par hörlurar i stället.

+ Premiumkänsla
+ Fantastisk skärm, bra kamera
+ Snabb som skabb
+ Mindre bloatware

- Battertiden fortsätter vara Samsungs akilleshäl
- Ingen plats för extra minneskort
- Lanseringsmodellen är ej vattentät (en sådan modell kommer säkert senare)


Betyg: 9/10